Digerberget till Hammarby

Etapp 6 är en mellansvår etapp, en två alltså på den tre gradiga skalan, den är 13 km lång och passerar undersidan av Norasjön från Digerberget till Hammarby.Denna led är den med minst vatten, vad jag märk än så läng, forsen i Hammarby är den enda som man passerar på nära håll.
GPS:en var med och visualiserad resa finns att se på länken här.

Malin

För att förenkla tillvaron och bespara plånboken en del valde vi den här gången att testa taxi från Hammarby till Pershyttan. Morgan körde och jag… navigerade? I alla fall så var det svårt att hitta till etappstoppet i Hammarby, och inte bara för oss, vår taxichaufför Carsten hade det inte lätt heller. Efter en del strul hittade vi i alla fall varandra och trehundra kronor fattigare befann vi oss i Pershyttan där vi avvek från leden sist vi var där.

Morgan

Ja, det blev lite åkandes fram och tillbaka i Hammarby innan vi tillslut hittade rätt. Det vore trevligt om det kunde stå GPS-koordinater för varje etappstart/stop, det kommer du finna hos oss hädanefter.
Måste säga att vädret var mycket trevligare denna gång som vi besökte Pershyttan. Efter några kilometer i Pershyttans naturområde med elljusspår och skidspår så var vi framme vid den riktiga etappstarten för dagen. Det var lite småsvårt att hitta  denna också… dagens tema? Inte uppmärkt med några orangea markeringar och ett staket som gjorde att man inte trodde att det skulle vara där det var, men vi hittade det!

Nu var vi ju redan varma i kläderna och vi låg efter i schemat. Första biten fram till stora vägen var lättgånget, lite myrar och kalhyggen som kunde vara lite snåriga. Någon bro över en bäck som var halvtrasig. Enligt brev från länsstyrelsen så har de inte hunnit med de norra etapperna än men det kommer, tror Malin har mer kolla på detta.

Malin

Jag felanmälde ett par spänger till Region Örebro och så här svarade de:

Vi kör hårt med spänger som förbättras /byts ut  men också nätas. Under våren – sommaren har vi jobbat med södra delen av leden.

Är medveten om att det även behöver bytas ut i norr. Förhoppningsvis kan vi ta oss ann etapp 1 så snart som möjligt.

Morgan

Blåbären är inte goda längre, lite tråkigt men de har funnits på varje etapp jag gått i sommar, men nu är det tyvärr slut ätet.

Precis innan stora vägen så ligger ett gammalt torvtag. Och ett snirkligt gammalt träd.

Vägen har man hört hela tiden och det ska bli skönt att få korsa den och lägga det bakom sig så man slipper dess oljud. Men innan det så var det tomt på bilar en stund så man kunde leka lite på vägen. Längs med ligger ett gammalt järnvägsspår som tillhör NBVJ. Vi har under dagen hört ånglok tuta.

Hungern har gjort sig till känna och det har inte blivit någon mellanmål, vi mumsade i oss några daddelbollar som var riktigt goda. En bit senare  slog oss ner på en berghäll och plockade fram utrustningen för att koka vatten för soppa. Dagen till ära så är det mitt stormkök som ska användas, köpte det för en väldig massa år sen på ÖoB för att ha med när vi paddlade en gång men har aldrig använt det. Det är ett spritkök och i vanliga fall har vi kört med gaskök, det är lite trixigare med sprit och svårare. Fylla på med sprit i brännaren och tända eld på det, går inte att reglera lågan på denna så det är full fräs men att koka vatten gick bra. Efter det så får man släcka elden genom att kväva den på valfritt säkert sätt. Jag körde med locket. Efter att det svalnar så skruvade jag på locket och gjorde ett läck-test, det gick bra för det läckte! 😦 Som tur var så hade jag med en påse att stoppa den i och sen fick köket vara stående i väskan. Man ska inte läsa varningstexter på saker då blir man bara nojig. Men spriten är visst riktigt dålig att få i maten, sån tur att man inte har det tillsammans med maten då… Efter dryga 40 minuter lunch bar det av igen.

Kom upp på den första utsiktstoppen och kunde se tillbaka på den stora vägen som vi korsat. Tyvärr var det inte så väldigt intressant utsikt. Vi korsade rejäla kraftledningar som sig bör till varje etapp. Känns som att vi alltid passerar såna här. Denna hade en trapp upp för branten, såg lite ranglig ut. Fototillfälle så klart!

Gott om rotvältor, stora och små och ännu större. En annan sevärd sak efter denna led är jättegrytorna vid Ulvberget, som ligger ca 200 m från leden, väl värt ett besök. Dessa har skapats av inlandsisen för många tusen år sen, tycker det var mäktigt att se vad en sten kan göra med hjälp av vatten.

Nästa utsikt var lite roligare men tyvärr har träden blivit höga så man ser inte så mycket. Men Norakyrkans torn känner man igen i alla fall.

Man passerar ett antal naturreservat också, det är alltid mysigt att gå i dessa då skogen är väldigt annorlunda mot den brukade skogen. Men det är den ständiga omväxlingen som man upplever när man vandrar efter leden som gör att det är så trevligt.  Något man märkt är att djur gärna lämnar sin avföring på stigarna. Undra om de försöker tala om något för oss.

Den högsta punkten med utsikt var på 180 m över havet, tyvärr var det även här växtlighet i vägen för att se ut över Norasjön och staden.

Längre ner passerar man en kallkälla med drickbart vatten. Det testat inte om det är drickbart så man dricker det på egen risk. Men Malin och jag har nu testat det och vi har inte blivit sjuka och det var kallt och gott. Stötte på några svampplockare som konstigt nog har hittat ätbar svamp, något som vi inte har gjort, inte vad vi vet om i alla fall.

Precis i slutet av etappen passerar man Järleån som här forsar ur en damm. Och så klart så måste man fota lite. Hade med ett av mina ND filter för att kunna ta med längre slutartid. Men då gäller det ju att hålla still. Synd att man inte tog fram stativet också… lat som man är. Det sista att kolla på är en gammal mila som självklart passar bra att fota.

Tack o hej vi ses snart igen Hammarby, när det är dags för etapp 5!